fredag 20 mars 2015

Rocka sockorna



I och med att vi fick Ebbe har vi självklart tänkt en hel del över vilka värderingar vi vill att han ska få med sig i sin lilla ryggsäck. Att olikheter är en tillgång och alla människors lika värde är självklarheter, men ingenting som jag tror att han (senare) lär sig av att ha olika strumpor på sig. Det är någonting som vi får ansvara för att förmedla i vardagen. Jag tycker dock att "Rocka sockorna" är ett bra och trevligt initiativ och tänker att "många bäckar små"... Så här hemma är det klart att vi rockar sockorna idag, men inte för Ebbes skull och inte för att vara solidariska för sakens skull, utan för att jag anser att alla möjligheter och chanser att en endaste människa upptäcker någonting nytt är ju bra. Dessutom tänker jag att det är väl ett ypperligt tillfälle för förskolor och skolor att uppmärksamma och arbeta kring olikheter. På jobbet vet jag att kollegorna traskar runt i olikfärgade strumpor idag till exempel - vilket inbjudande sätt till samtal med både barn, föräldrar och andra pedagoger. Heja olikheter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar