lördag 12 oktober 2019

Trädgårdslördag



Idag var det dags. Var säkert ett par veckor sedan vi hade nattfrost för första gången den här hösten men jag har inte hunnit med att gräva upp dahliaknölarna förrän idag. Knölarna jag köpte i våras har växt sig så stora och såg jättefina ut nästan allihopa nu när jag grävde upp dom.



Jag läste mig till på nätet att man kunde spola av knölarna för att bli av med så mycket jord som möjligt så jag provade det. Nu ligger dom på tork i tvättstugan tills det är dags för vinterförvaring.



"Sneeuwstorm" är den dahliaknölen som levererade blommor först och mest. Enkel och helvit.


Här är några av mina frösådda dahlior som jag ska ge mig på att spara. Provade ju att så "Decorative giants" i våras och nästan alla tog sig jättebra. Jag har dock varit väldigt selektiv och rensat bort dom som inte fallit mig smaken allt eftersom dom slagit ut. Blev många gula, lila och starkt rosa, vilket jag inte önskade i trädgården. Men det var roligt att prova i alla fall. Några var i riktigt fina ljusrosa, vita och i aprikosa toner, så dom provar jag att övervintra.


Alla stjälkar och blommor som jag klippte av lade jag i odlingsbäddarna.




Fantastisk lördag helt i min smak. Haft besök i lilla butiken, så roligt att få omge sig med så inspirerande och peppande människor. Trots att detta varit drömmen länge så har jag inte hunnit ta in hur fort allting gått senaste halvåret. Butiken har bjudit in till så många möten och det känns som att vi är i konstant utveckling just nu. Älskar allt som vår verksamhet innebär. Skulle kunna skriva en novell om detta men jag stannar där, för nu. Resten av dagen tillbringade jag i trädgården med mina käraste. Kan inte tänka mig något bättre.

Nu blir det serietittande i sängen. Kram och sov gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar