fredag 15 september 2017

Det har hänt någonting med mig


Min stumpljusstake, så himla fin i all sin enkelhet.




Det är nästan som att det inte finns något stopp. På sistone har jag rensat ut flera sopsäckar med kläder och textilier, att skänka och att slänga. Idag var vi till Röda korset andra gången på bara ett par veckor med sånt jag plockat ur skåp och lådor här hemma. Porslin, smågrejer, burkar, ljuslyktor, böcker och gud vet vad. Det blev sex stycken pappkassar bara idag och jag har redan glömt av vad jag fyllt kassarna med. Jag känner mig så mättad på alla dessa prylar överallt och kan nästan inte öppna en låda eller garderob utan att börja överväga vad som kan rensas bort. Det finns massor av sånt jag håller kärt, och även saker på önskelistan, men det är just vad det är - sånt jag håller kärt, som fyller en funktion, sånt jag vill fylla vårt hem med.
Saker som fått följa med i flera flyttar utan att användas, kläder som inte sitter riktigt bra, lästa pocketböcker, småprylar som aldrig riktigt hittar sin plats, bra-att-ha-grejer, det får gå vidare nu. Jag värderar och överväger och rannsakar mig själv. Kommer jag att sätta på mig den här imorgon? Nästa vecka? Kommer jag att välja den här boken när tillfälle ges?
Jag rensar, slänger och röjer och det känns helt underbart. Befriande.



Båda barnen sover och vi har tagit kväll i soffan, tänt ljus, äter nötter och tar det lugnt. Jag har varit på toppenhumör idag och varit riktigt fredagspepp. Ser fram emot morgondagen också, då får vi finfint besök och ska bygga entrétak.

Kram för nu
Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar