tisdag 23 januari 2018

Ett enklare liv - Bullet journal


Allt som behövs för en Bullet journal - pennor och någon typ av block. Sedan går det att variera hur mycket som helst och på Pinterest finns massor av inspiration. Det jag tycker allra bäst om är just det, att en Bujo går att utforma precis hur man vill, artsy eller enkel, spretig eller omfattande.

Jag vet inte hur andra hjärnor fungerar men min jobbar i princip alltid på högvarv. Det gör säkert allas, men jag är förvånad över att jag klarat mig så pass länge. Jag använder nämligen inte almanacka, varken en fysisk eller i telefonen. Jag har försökt ibland, inlett året några gånger med en söt liten kalender och så går det några veckor och så faller den i glömska. 

Bujon har verkligen blivit ett verktyg för mig, som jag använder dagligen. Jag som alltid håller datum i huvudet, klottrar ner trädgårdsidéer på lappar som hamnar någonstans och skriver ner viktiga saker på post it-lappar har nu hittat ett sätt att planera som peppar mig, hjälper mig att fokusera och hålla mig målmedveten, som hjälper mig att kanalisera min produktivitet och samla alla mina idéer och planer. Skulle egentligen vilja visa min utformning men min bedrövliga handstil ska ni få slippa. 

Dels har jag ett veckouppslag där jag skriver upp inbokade tider som BVC, träffar med vänner och liknande. Jag har bara haft som mest två veckor inskrivna i taget, datum som kommer senare antecknar jag vid sidan om, men också i Bujon. På veckouppslaget kan jag också skriva upp mål - kan vara ett blogginlägg om dagen, något hemmafix, kvällsträningen. Det är alltid lite tillfredsställande att få pricka av någonting.

Jag har också flera olika avsnitt till för alla idéer som spirar - till bloggen, projekt och renovering. Nästa grej att påbörja är ett trädgårdsavsnitt. Tänker mig någon typ av så-kalender, inköpslista av fröer och en plats att samla mina små skisser på odlingsbänkar och sånt.  


Hej! Tisdag och vi har haft full agenda sedan i fredags. Först kalashelg och sedan övernattningbesök av min syster, men nu så är det vardag igen. Ebbe var först på föris i ett par timmar och sen hann vi med lite utelek i snön innan det var dags att gå hem och äta lite mellis. Älskar att det är så ljust nu! Njuter varenda dag.

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar