lördag 28 januari 2017

Sovrumstankar




Nu planerar jag sovrum igen. Det har blivit återkommande här hemma. Jag funderar mycket över hur vi kommer sova och hur vi ska lösa det så bra som möjligt nu när vi snart blir en familj på fyra. Ebbe sover ju tillsammans med oss hela nätterna och får mer än gärna fortsätta med det. Vill ju ha bebis lika tätt, tätt intill och vill lösa det på ett fiffigt sätt. Planen har varit att modifiera spjälsängen så att den kan fungera som en "bedside crib" bredvid mig, utan en långsida och på samma höjd. Som en förlängning av vår egen säng helt enkelt. Har klickat hem en sängkappa till vår säng och börjat skissa på någon typ av ny sänggavel, istället för vår soffa vi har som sänggavel, men nu är jag osäker på om jag inte hittat en ännu bättre lösning... Vi får se vart det slutar men jag är säker på hur jag vill inreda sovrummet i övrigt i alla fall.


Kuddar och plädar och fluff. Gärna i linne eller den mjukaste bomull. Under Ebbes första år var det verkligen sisådär med sömnen så jag tänker att den tiden vi spenderar i sovrummet och sängen behöver kännas extra mysig.


I övrigt ska sovrummet som resten av vårt hem inredas med naturliga färger. Och så tror jag mig äntligen ha hittat plats för fjolårets reafynd från Åhléns, en taklampa i krispigt vitt i dagsljus men som ger ett jättebehagligt sken tänd kvällstid.



Vitt och grått och beige. Kanske någon färg mer framträdande med bara litet inslag av de andra. I nuläget är väggarna vita och jag trivs ju som bekant väldigt bra med det. Men vi har ett väldigt ljust sovrum och det kommer bli ännu ljusare när vi byter ut vår balkongdörr till en helglasad, så jag är lite sugen på att mysa till rummet lite ändå. Jag provmålade en vägg grå för några månader sedan men målade den vit igen redan några timmar senare. Antingen var jag inte riktigt redo än, eller så var färgen för mörk eller så är det helt enkelt så att jag föredrar vitt och ljust. Jag upplever ett helt annat lugn i ljusa rum. Men en vackert ljust grå kanske ger samma effekt, kanske vågar mig på någon Kalklitir eller Jotuns Lady Minerals. Tycker det är väldigt fint med inmålade hyllor så det sporrar ju litegrann. Ommålningen blir i samband med dörr- och fönsterbytet senare i vår, så än har jag tid att fundera.

Vad roligt att ni är en del som tittar in förresten. Det glädjer mig.
Kram Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar